برای من

تفاوت فاحش سراتو وارداتی با مونتاژ سایپا

۲۹ فروردین ۱۳۹۶


تفاوت فاحش سراتو وارداتی با مونتاژ سایپا

تفاوت فاحش سراتو وارداتی با مونتاژ سایپا

نگاهی به کیفیت کیا سراتو مونتاژ داخل

نسل اول کیا سراتو در سال ۲۰۰۶ با آغاز واردات گسترده خودرو به‌کشور راه پیدا کرد و شاید به دلیل طراحی و ویژگی‌های فنی نه چندان امیدوار‌کننده اش زیر سایه رقبای قدری همچون مزدا ۳ فروش چندان موفقی را تجربه نکرد.

اما نسل دوم با ورود به بازار در سال ۲۰۰۹ به کمک طراحی به روز شده، امکانات مناسب و قیمت رقابتی به یکباره تبدیل به پرفروش ترین خودروی وارداتی کیا شد و به لطف نبود هیوندای النترا در آن دوران توانست موفقیت زیادی کسب کند.

حال شرکت سایپا طی یکی دو سال گذشته تولید سراتوی نسل قبل را در برنامه تولید خود قرار داده که البته با واکنش های متفاوتی روبرو شده است. برخی انتظار داشتند که این شرکت به سراغ تولید نسل جدیدتر برود و موافقان تولید نسل قبلی بر این نظر بودند که تولید مدل قبلی با قیمتی پایین تر قابل دسترس تر خواهد بود. در هر صورت سایپا پس از راه اندازی خط تولید، سراتوی سدان را در دو ورژن اتوماتیک و دنده دستی با طیفی از امکانات و با ۲۵ % داخلی سازی در برنامه تولید و مونتاژ قرار داد که با توجه به قیمتی در محدوده ۹۰ میلیون و گستردگی خدمات پس از فروش سایپا در سطح کشور، فروش نسبتا قابل توجهی داشته است.

تفاوت سراتو های وارداتی با مونتاژ

اصلی‌ترین تفاوت کیفی در سراتو سایپا و نسخه وارداتی، در رنگ ماشین‌هاست. وقتی یک سراتو سایپا را کنار یک مدل وارداتی قرار می‌دهید، کاملا متوجه برتری رنگ نسخه وارداتی می‌شوید. به طوری که کیفیت رنگ سراتو سایپایی حداکثر به یک تندر۹۰ می‌رسد.

اکثر سراتوهای وارداتی، نمونه‌های ۴ سیلندر ۲۰۰۰ سی سی تنفس طبیعی با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته بوده و درصد بالایی از آنها هم به کامل‌ترین سطح تجهیزات قابل سفارش، مجهز هستند. آخرین نمونه‌های سراتوی وارداتی در تابستان سال ۹۳ ، با قیمتی نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان در بازار معامله میشدند.

حال سراتوهای داخلی شده در دو نمونه اتوماتیک مجهز به گیربکس ۶ سرعته و پیشرانه ۲۰۰۰ سی سی مشابه با نمونه وارداتی و مدل ۵ دنده دستی مجهز به پیشرانه ۱۶۰۰ سی سی تنفس طبیعی ارائه می شوند تا مشتری حق انتخاب مناسب خود را داشته باشد. البته در نمونه های وارداتی نسخه زیبای دو در کوپه نیز دیده میشود که با توجه به علاقه طیف جوان بد نبود که سایپا تولید این خودرو را هم در برنامه خود میگنجاند.

از امکانات موجود برای مجهزترین نمونه‌های داخلی میتوان به صندلی های تاشوی عقب، فرمان چرمی مجهز به کلیدهای کنترل، رینگ های آلومینیومی ۱۶ اینچی ، کروز‌کنترل، ایربگ راننده و سرنشین، چراغ‌های اتوماتیک، سیستم ضد سرقت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، ریموت تاشو و… اشاره کرد.

البته مدل فول‌تر این محصول مجهز به صندلی چرمی با تنظیمات برقی به همراه سانروف و چند آپشن قابل سفارش دیگر با قیمت ۹۹ میلیون نیز به گزینه‌های مشتری افزوده شده است.

نکاتی که اشاره کردیم به نوعی تفاوت‌های نسخه وارداتی و داخلی این سدان محبوب، تنها برروی کاغذ بود. اما برای پی بردن به تفاوت‌های کیفی در فرصتی کوتاه شرایط رانندگی با یک نمونه مونتاژ شده را فراهم کردیم. حقیقتا تفکرمان پیش از تحویل خودرو بر این بود که شاید تا حدودی شاهد افت کیفیت سواری و یا قطعات به‌کار رفته در خودروی داخلی سازی شده خواهیم بود، اما سختگیری‌های کمپانی مادر برای تایید سطح کیفی محصول و وسواس طرف ایرانی سبب شده است تا ماحصل کار خودرویی مطابق با استانداردهای لازم باشد.

با استارت زدن خودرو پیشرانه ۲ لیتری آن به نرمی و بی‌صدا روشن شده و به هنگام حرکت با بالا رفتن دور موتور، عایق بندی خوب کابین و قسمت جدا کننده محفظه موتور موجب می‌شود تا کمترین صدا از موتور به گوش برسد. شتاب گیری با پیشرانه ۱۵۶ اسبی به نرمی و بدون احساس افت سرعت در هنگام تعویض دنده ها صورت می گرفت اما فاصله میان دنده ۱ و ۲ با کمی ارتعاش همراه بود. عبور از دست‌اندازهای تعبیه شده در پیست مورد تست تقریبا بی صدا و کم تکان بود و استفاده از رینگ های ۱۶ اینچی (به جای نمونه ۱۷ اینچی مدل های وارداتی) موجب میشد تا با بلندتر بودن فاق لاستیک، کوبش کمتری را در کابین احساس کنید که قطعا برای سفرهای طولانی یک نکته مثبت ارزیابی می شود.

صندلی های آن از نوع پارچه ای تولید داخل بود و دوخت چرمی با کیفیت روی فرمان حس خوشایندی از یک خودرو مونتاژ داخل به راننده منتقل می‌کرد. عملکرد سیستم ترمز ضد قفل و ضدلغزش در قسمتهای شیشه ای خیس انتهای پیست نیز راضی‌کننده و بدون نقص به نظر می‌رسید. ولی حذف سیستم کنترل پایداری (ESP) از نکات ناامید کننده در مدل های تولید داخل است.

در انتها باید گفت سراتو به عنوان یک سدان پرطرفدار در کشور در حال حاضر با سطح تجهیزات مناسب و قیمت رقابتی، بیشتر به مصاف رقبای چینی بازار خواهد رفت و از این حیث مطمئنا گزینه برتر بازار خواهد بود. با توجه به این موضوع به نظر میرسد که سراتوی مونتاژ شده برای افرادی که خواهان خودروی صفر کیلومتر هستند یکی از گزینه های بی رقیب در سدان های این محدوده قیمتی محسوب می شود که با نمونه وارداتی خود تفاوت کیفی محسوسی ندارد. ضمن این‌که با واردات عمده قطعات خودروی مذکور توسط شرکت سایپا، نگرانی کمبود قطعه نیز برای آن کمتر احساس می شود.